Multi savanti si profesionisti din domeniul sanatatii mintale au constientizat, cu spiritul deschis, prapastia abisala dintre psihologia si psihiatria contemporana si marile traditii spirituale antice sau orientale, cum sunt diferitele forme de yoga, Saivismul din Kasmir, Vajrayana tibetana, taoismul, budismul, suhsmul, Cabala sau alchimia. Bogatia reprezentata de asterea profunda a psihicului si a constiintei umane cumulata in aceste sisteme vechi de secole nu a fost adecvat recunoscuta, explorata si integrata in Stiinta occidentala. Am sa incep cu o scurta descriere a caracteristicii formale ale starilor de constiinta iesite din comun. In sedintele psihedelice si in alte tipuri de experiente neobisnuite, pot fi experimentate secvente dramatice diferite, cu o intensitate senzoriala, un sentiment al realului si o acuitate dincolo de perceptia comuna a lumii materiale.
Uneori, sunete puternice, voci de om sau de animal, intregi secvente muzicale, stare fizica intensa si alte senzatii somatice, ca si mirosuri si gusturi binedefinite pot sa domine experienta, fie sa joace un rol important. Procesul de gandire poate fi influentat in modul cel mai profund, iar intelectul poate crea interpretari ale realitatii foarte diferite de interpretarea caracteristica persoanei aflata in starea obisnuita de constiinta. Descrierea elementelor experimentale esentiale din starile neobisnuite deconstiinta nu ar fi completa fara a mentiona o intreaga gama de emotii puternice drept componente standard.
Mult um im